Na een aantal jaren met geen/beperkt aantal wedstrijden, konden we in 2023 weer helemaal los.
Als eerste wedstrijd hebben we altijd onze indoorwedstrijd op het programma staan. De laatste edities vonden plaats in de D’n Ouwe Toren in Beek en Donk, maar door een toenemende interesse in tennis en padellen, was er daar helaas geen plek meer voor ons. Gelukkig konden we weer terecht in sporthal Molenbroek. Logistiek natuurlijk veel handiger, want vlak bij onze eigen accommodatie, maar een kleinere hal en dus een aangepast programma en plek voor minder deelnemers ten opzichte van eerdere edities.
Met ruim 140 deelnemers een halvering van het aantal deelnemers in Beek en Donk, maar qua sfeer en beleving was het een prima wedstrijd en er is nog ruimte voor meer deelnemers in 2024!
Op 5 maart vond de vierde editie van de Nederheide Commanderije Cross plaats, dit jaar weer de afsluitende cross van het Limbra Cross Circuit. Ten opzichte van de editie van 2022, waar we ook het BK hadden, hadden we dit jaar iets minder deelnemers, maar wel vergelijkbaar met het aantal deelnemers van voor Corona, dus we waren weer heel tevreden. Nieuw dit jaar was dat we gelijk naar elke afstand de prijsuitreiking van deden, dit werd zeer gewaardeerd door de deelnemers.
Op 2 april was de Bouwgroep van Schijndel Molenbroekloop. Met ruim 100 hardlopers en een 40-tal wandelaars een prima editie, alleen merken we dat de verhouding werkzaamheden/vrijwilligers niet helemaal in verhouding staat met het aantal deelnemers. We gaan voor 2024 kijken of we hier een betere balans in kunnen krijgen door voor een compacter parcours te gaan. Wordt vervolgd.
Op Koningsdag stond onze eerste baanwedstrijd van het seizoen op het programma. Deze viel dit jaar midden in de ‘mei’-vakantie, waardoor we minder deelnemers hadden dan eerdere jaren. Desondanks was het weer een geslaagde dag waar we kinderen weer kennis hebben kunnen laten maken met de atletieksport.
Als atletiekvereniging is deelname aan de competitie een mooie gelegenheid om je te meten met andere verenigingen. Elk jaar schrijven we dan ook verschillende teams in, in de categorieën U14/U16 en senioren. Voorwaarde is dat we ons dan als vereniging ook aanmelden om een competitiewedstrijd te organiseren. Waar we ons in eerste instantie hadden aangemeld voor het organiseren van een U14/U16 competitiewedstrijd, hebben we uiteindelijk in samenspraak met de Atletiekunie ons beschikbaar gesteld om de 1e competitiewedstrijd senioren 3e divisie op 7 mei te organiseren. Een wedstrijd waaraan veel verenigingen en atleten aan deelnemen, die daarbij verplicht zijn juryleden en vrijwilligers aan te leveren. Als organiserende vereniging betekende dit dat we zelf nauwelijks onze eigen vrijwilligers in hoefden te zetten. Het organiseren van deze wedstrijd is dan ook zeker voor herhaling vatbaar.
De Open Brabantse Kampioenschappen Meerkamp vonden dit jaar plaats in het eerste weekend van juni. Met ruim 200 deelnemers hadden we meer deelnemers dan de jaren ervoor. Voor deze wedstrijd hebben we altijd heel veel juryleden nodig. Naast onze eigen juryleden krijgen we gelukkig daarbij ook hulp van ouders/vrijwilligers van deelnemende atleten. Bij het speer- en discuswerpen maakte we dit jaar gebruik van EDM (Electronic Distance Measurement) , waardoor deze onderdelen minder tijd in beslag namen omdat het meten van de afstanden sneller gaat t.o.v. het meten met een meetlint.
Na de zomervakantie organiseerden we op 2 september de jaarlijkse de 6e en afsluitende Athletic Champs wedstrijd voor regio 15 in de ochtend en in de middag dit jaar voor het eerst een Junioren Track Meeting als vervanging van de Blokmeerkamp. We merkten dat de interesse voor de blokmeerkamp aan het afnemen was en met een open wedstrijd voor junioren hopen we meer
atleten aan te trekken. Dit was gelukt, want het aantal deelnemers voor deze track meeting was groter dan het aantal deelnemers aan de blokmeerkamp het jaar ervoor. Mede doordat de wedstrijd pas laat op het wedstrijdprogramma stond verwachten we in 2024 meer deelnemers voor deze wedstrijd.
Op 16 september stond de Padualoop op het programma. Na een teleurstellende editie in 2022 werd besloten om het nog een keer te proberen. Ondanks een hoger aantal deelnemers t.o.v. 2022 hebben we toch gezamenlijk besloten dat dit de laatste editie van de Padualoop was. Padua overweegt zelf om het wandelgedeelte in de toekomst zelf te organiseren, daar is onze hulp niet bij nodig.
Op 30 september sloten we het baanseizoen af met de jaarlijkse Clubkampioenschappen. Dit jaar hadden we na afloop een barbecue voor de deelnemers en vrijwilligers, die viel goed in de smaak en is zeker voor herhaling vatbaar.
Waar we eerder aan het einde van het winterseizoen een clubcross organiseerden, hadden we nu besloten om deze juist aan het begin van het winterseizoen te organiseren. Op deze manier konden onze atleten alvast weer wennen aan het cross-seizoen. We hadden een mooie groep pupillen en junioren aan de start die we later bij verschillende crossen onze clubkleuren weer vertegenwoordigen.
De laatste wedstrijd van het jaar was ook dit jaar weer de TopVorm Kerstloop. Met een aantal kleine aanpassingen in het parcours, de deelnemers liepen bijvoorbeeld nu over het Binderseind i.p.v. over de stoep, was het wederom een geslaagde editie met tegen de 400 inschrijvingen.
Ook dit jaar hebben we ons Race Result tijdregistratiesysteem weer ingezet bij onze cross- en wegwedstrijden en wederom had HAC Helmond ons ingehuurd om de tijdwaarneming te verzorgen tijdens de Molenvencross.
Daarnaast zijn we bezig om ons ET-systeem te upgraden zodat deze weer toekomstbestendig is.
Qua commissie-bezetting hebben we in 2023, 2 nieuwe commissieleden mogen begroeten; Janneke Schwaner en Edwin Kok zijn onze commissie komen versterken. Daarnaast hadden we begin 2023 een jurycursus georganiseerd samen met AV de Keien wat weer een aantal nieuwe gediplomeerde juryleden opleverden. Juryleden en vrijwilligers blijven van onschatbare waarde voor het organiseren van de wedstrijden. We willen ze via deze weg dan ook weer hartelijk danken voor hun inzet in 2023 en hopen dat ze ook in 2023 weer helpen om onze wedstrijden tot een succes te maken.
Mochten er vrijwilligers zijn die naast het helpen bij wedstrijden ook meer zouden willen helpen bij de voorbereiding van wedstrijden, informeer dan eens bij een van onze commissieleden of stuur een mailtje naar wedstrijdcommissie@gacgemert.nl.
Namens de wedstrijdcommissie, Peter van de Ligt.